Skyttorps Bil & Mek AB

Skyttorps Bil & Mek AB Allbilverkstad mellan Björklinge - Vattholma. Tar emot de flesta mekanikeruppdragen.

1 månad sedan sist och nu dax för en liten lägesrapport 😎 Vad har vi sysslat med sista tiden då? Jo, extremt mycket fram...
23/03/2026

1 månad sedan sist och nu dax för en liten lägesrapport 😎

Vad har vi sysslat med sista tiden då? Jo, extremt mycket framvagnsjobb, mycket kamremmar, någon koppling samt lite svetsjobb och lite annat smått och gott.

Bland annat så har vi tagit ner elmotorn på en Tesla, som vi lämnat iväg på renovering då endel lager va slitna i motorn, och det inte fanns någon begagnad och få tag i, det byttes även ut iprincip alla stag och bärarmar i hela bilen samt gjorde hjulinställning.
Skruva med sånna typer av bilar kräver speciell kunskap och utbildning, något som Mattias har.

Vi har även bytt motor i en Mopedbil, något som Peter grejjat med förut och även fortsätter med det nu, så har ni någon mopedbil som behöver någon typ utav underhåll, så är det bara höra av er så löser vi det.

Något annat som vi har hållt på med är diverse rostlagning. Något som vi gör till viss del, beroende på vad det är för något. I detta fall va de en bakvagnsbrygga till en XC70, och en balk i framvagnen till en Suzuki, Albin satte både kapen och svetsen i det och gjorde det bästa av situationen.
I regel rekommenderar vi alltid att byta ut delarna om det går, men i detta fall med bakvagnsbryggan så ville kunden chansa på en reparation då bilen behövde gå igenom besiktningen och ej ville lägga pengarna på en ny.
Och balken på Suzukin fanns ej att få tag på ny och då fick vi helt enkelt göra det bästa av situationen.

Bokningsläget ligger på runt 15 April, och så börjar även bokningarna på hjulskife dyka in, så kom ihåg att boka det i tid.
Ni som har era hjul på däckhotell har under sista veckan blivit kontaktade av oss om era däck är slitna och behövs bytas ut, har ni inte blivit kontaktade äre bara gasa på!

Hörs om nån vecka eller två igen! 🤝

15/02/2026

Helgen är snart slt och dax för uppdatering 🥳

Denna vecka har det blivit lite kamremsbyten, extraljusmontering, felsökning och diverse annat smått och gott.
Det har även varit endel sjukdommar denna vecka, då både Albin och Peter varit magsjuka, och Mattias varit förkyld m.m, men tillslut gick allting ihop sig 😊

Och felsökning är ju en rätt stor del av våran bransch och det finns ju såklart endel knep och diverse verktyg som underlättar vårat jobb.

Bilen som jag pratar om i detta fall är en Volvo V70 med en motorlampa som lyser och inte riktigt går som den ska.
Det första man gör är givetvis en provkörning, och efter det kolla felkoder med datorn, som i detta fal var turbotrycks felkoder och luftmassa.

När man stod still och när man körde så hörde man även ett lite vinande/pysande ljud, vilket brukar betyda luftläckage. Dvs trasig intercooler, turboslang, läckande insugspackning mm.

När man hör det ljudet så brukar det oftast vara turboslang eller intercooler som är trasig, en snabbtitt på dem och dem såg bra ut.

Och som vi nämnde tidigare så finns det vissa verktyg som underlättar vid felsökning, och i detta fall våran rökmaskin.
Det är ju en rätt enkel sak men som underlättar väldigt mycket, slangen från maskinen sätter man in i tex slangen från luftfilterhuset, och då fyller hela insugssidan med rök, vilket gör att det allt som oftast går ganska fort att upptäcka vart det läcker, och som ni ser på videon så läcker denna V70 ifrån insuget. Någonting som inte hade varit lika lätt och se utan denna maskinen, nåt som är så enkelt men ändå underlättar nåt extremt mycket.

Och även gör väldigt mycket lägre pris för kunden, som då kanske bara behöver som i dehär fallet betala för 1 timmes felsökning, istället för att försöka hitta läckaget på annat sätt.

Ha en fin dag, så hörs vi om någon vecka eller två 😊

En liten sen uppdatering av senaste veckorna 💪Det har blivit en hel del servicear, kamremsbyte på Fords fantastiska 1,0 ...
26/01/2026

En liten sen uppdatering av senaste veckorna 💪

Det har blivit en hel del servicear, kamremsbyte på Fords fantastiska 1,0 Ecoboost (ironi😂), kopplingsbyten och slutade veckan med en helrenovering på en gammal Toyota Hillux.

Utöver detta så har Per och Peter lämnat sina mammor (läs sambos 😂) hemma, och begett sig till Automässan i Göteborg.

För er som inte vet, så är Automässan Sveriges största mässa för bilverkstäder, utrustning, reservdelar, teknik och allt som hör bilbranschen till. Där man visar upp tex nyheter till rabatterade priser, och för er som träffad både Per och Peter, vet nog att det har nog bytts ett och annat ord där nere oxå med endel branschkollegor 😂.

Otroligt nog kom dem iaf hem ihop, och dem påstår sig inte ha tappat bort varandra en enda gång, vilket vi alla andra ställer oss aningen tveksamma till 😂

Som ni även vet har Mattias varit dålig och det är många som undrar hur det är med honom, han är relativt återställd och jobbar på som vanligt, även han har varit borta på lite semester, medan Albin hade fri hopp och lek ensam i verkstaden under Fredagen.

Sen tänkte vi även passa på att påminna om våra öppettider nu när allt börjar bli lite mer som vanligt igen, ingenting som ändrats utan bara en påminnelse till er alla.

Måndag - Torsdag : 7 - 17.
Fredag : 7 - 14:30.
Lunchstängt alla dagar 11:30-12.

Hörs om någon vecka igen! 🤝

26/12/2025

Återigen dax för liten uppdatering, en liten speciell sådan oxå.

Det har varit fullt upp och lite till, men tillslut blev det julledigt för oss. Mycket bilar som varit bokade och vissa som vi har haft stående, men allt iprincip färdigt och hämtat, och som ni kan läsa om lite senare i inlägget så har vi fått lägga energi i verkstaden istället för här på Facebook.

Och som ni vet har vi under sista typ 2 veckorna varit en gubbe kort, då Mattias blev väldigt dålig och har fått lega inne på sjukhuset i några dagar. Efter en massa testar mm, så hittade dem tillslut flertalet blodproppar i lungorna samt kraftig lunginflammation.
Han har fått kommit hem och är långt ifrån helt återställd, men det går åt rätt håll. Förhoppningsvis så är han tillbaka tills vi öppnar efter nyår, men det får tiden avgöra.

Och som vi skrev i ett tidigare inlägg så kommer vi ha helt stängt fram till 7 Januari, där vi har öppet till kl 17 som vanligt.

Utöver det så vill vi passa på att tacka alla nya och gamla kunder för att ni väljer just oss, och extra kul är det att det ringer nya kunder iprincip varje dag, superkul!

God fortsättning och gott nytt år så ses vi nästa år! 🥳

❗️ERBJUDANDE ❗️OZZ LP1 20" Ledramp. Snygg och diskret design med inbyggda reläer. Priset just nu är 2500, ordinarie 3600...
03/12/2025

❗️ERBJUDANDE ❗️

OZZ LP1 20" Ledramp.
Snygg och diskret design med inbyggda reläer.

Priset just nu är 2500, ordinarie 3600. Finns i begränsad upplaga.

Priset är endast för rampen så montering ingår ej, vill man montera själv så får man givetvis samma pris.
Priset gäller ENDAST hos oss i kundmottagningen eller på telefon, 018-366971.

Det har varit tyst här igen i någon vecka men det har sina förklaringar. Dem sista veckorna har det inte hänt något spec...
30/11/2025

Det har varit tyst här igen i någon vecka men det har sina förklaringar.
Dem sista veckorna har det inte hänt något speciellt utan detta blir mer lite uppdatering om öppettider, bokningstider och lite annat.

Som vi skrev om för något inlägg sen så väntade Albin och hans sambo barn, som tillslut kom den 13 November. Därefter va han hemma i ca 2 veckor men är nu tillbaka igen från och med slutet på denna vecka. Så nu kan vi till slt boka på för fullt igen samt ta tag i dem bilarna vi har står.

Som ni alla vet så närmar sig ju även jul samt nyår med stormsteg, något som leder till lite förändrade öppettider såklart.

Det kommer vara helt stängt från kl 12 23/12 - 6/1. Dvs vi är tillbaka igen den och har dem vanliga öppettiderna igen från den 7 Januari.

Bokningstiderna just nu har som sagt sprungit iväg endel och just nu är första tiden vi har efter nyår, runt 10 Januari.

Som ni också vet så är vi Godkänd Bilverkstad vilket gör att vi har hårda krav på oss gällande bland annat miljö, verktyg, GDPR samt mycket annat. Då man ska uppdatera detta med jämna mellanrum med bland annat besiktningsprotokoll på lyftar, kalibreringsintyg på diverse verktyg och annan utrustning som också det har blivit uppdaterat sista veckorna.

Och så avslutar vi med att under kommande veckor så kommer vi köra kampanj på ledramper samt extraljus som vi har på lager. Vi har 3 olika varianter och dessa kommer att vara kampanj på, en varje vecka fram till 23e December. Se till att hålla koll på våran Facebooksida för att ta del av dem, dem kommer komma upp i början av varje vecka i ett separat inlägg.

Och kom ihåg, imorgon är det Måndag igen, tjohooo 🥳

Söndag och för första gången på länge en liten uppdatering. Anledningen till dåliga uppdateringen är att vi vill komma i...
26/10/2025

Söndag och för första gången på länge en liten uppdatering.
Anledningen till dåliga uppdateringen är att vi vill komma ikapp och fått undan så mycket som möjligt och då har detta helt enkelt inte riktigt prioriterats tyvär.

Men, vi har iallafall lagat ett gäng trasiga bilar sen sist 🥳

Självklart en del servicear, ovanligt många bromsskivor, elfel på en Ford, tagit ner en bakvagnsbrygga på en gammal Jaguar och lagat lite rost samt även typ 5 kopplingsbyten.

Och på tal om servicear så har vi ju också skrivit om att vid en inspektionsservice ( som är i dem flesta fall ), så kollar vi igenom iprincip hela bilen och ser vad det mesta är i för skick, och så får ni veta dem brister vi tycker behövs åtgärdas när ni hämtar ut bilen.
Men en sak som vi har märkt under sista tiden, är att extremt många åker runt med väldigt väldigt dåliga däck, uppskattningsvis är det ca 5-7st i veckan som vi anmärker på att däcken är slitna.

Och nog för att däck kostar endel och kanske inte så kul att lägga pengarna på, men dem skulle kunna vara en del till att du överlever vid ex en krock, eller till att du fortfarande har fäste vid dåligt väder.
Vi ser också även många som säger att "dem går säsongen ut", så kanske är fallet, men i denna tid strax innan hjulskife så är det som allra sämst väder, regndagarna i Oktober som det är nu, kontra tex i Juli är ju extrem skillnad, därav rekommenderar vi så bra däck som möjligt hela tiden, och speciellt i slutet av säsongen.
Känner ni att ni behöver nya däck så går det givetvis att köpa dem via oss.

Även en påminnelse är att ni ser till att boka hjulskife på era bilar i god tid för att undvika stress både för er och för oss.
Hjulskife brukar vi generellt kunna lösa inom väldigt kort, men boka så fort som möjligt för att vara säker, det görs lättast genom att ringa till oss på 018-366971.
Priser för endast hjulskifte är 350kr, hjulskifte + däckhotell 750kr.

Bokningstiden då?
Just för tillfället så ligger vi och bokar på den 24e November (OBS EJ HJULSKIFTE).
Detta pga väldigt mycket jobb men även pga av att Albin och hans sambo väntar sitt första barn inom väldigt kort så därav kan vi inte riktigt boka så mycket som vi brukar.

Med det sagt så ses vi snart för hjulskifte, och kom ihåg att kolla igenom era däck samt slå på bakljusen nu när det börjar bli mörkt ute! 😊

Efter att de varit tyst från oss i några veckor så är de dax för en ny uppdatering. Anledningen till de är för att de in...
14/09/2025

Efter att de varit tyst från oss i några veckor så är de dax för en ny uppdatering. Anledningen till de är för att de inte varit någonting som "sticker ut", utan de har mestadels varit det gamla vanliga, med bromsar, hjullager, servicear osv.

Men vi har oxå hunnit med att bytt kamkedja på en Renault, bytt koppling, växellåda och väldigt mycke andra grejjer på en Volvo V60, Kamrem på en Saab 9-3 och Peter har haft äran och skruvat lite vinkelmotor, och som synes på bilden så njöt han till fullo! 😁

Är det någonting speciellt som ni vill se här? Något mer ingående i något jobb? Veta mer om oss eller något annat, kommentera de gärna nedan så ska vi försöka lösa det.

Nästa vecka så är vi en gubbe (bokstavligt talat😂) kort, då lyxglidaren Peter slitit med sig frugan och lämnat landet.

Ses nästa vecka, och komihåg att kommentera vad ni vill att vi ska uppdatera om! 😊

Måndag och en tuff första arbetsdag av våra minsta och nya anställde Chloe 😴😊
25/08/2025

Måndag och en tuff första arbetsdag av våra minsta och nya anställde Chloe 😴😊

Efter en miss av förra veckan så äre dags för en veckouppdatering 👍 Började veckan med något så vanligt som att montera ...
24/08/2025

Efter en miss av förra veckan så äre dags för en veckouppdatering 👍

Började veckan med något så vanligt som att montera eftermarknads farthållare på en automatkonverterad Volvo Duett, nåt som inte riktigt händer varje dag 😅

Bytt hjullager bak på en Transporter med våra fina verktyg från Wallmek, tagit ner en tank och bytt bränslepump på en Volvo XC70 och som vanligt en hel del "vanliga" jobb.

Sen vill ju oxå passa på att göra lite smygreklam för folkracetävling på Bergbybanan i Vendel den kommande helgen där förhoppningsvis båda Mattias och Albin kommer till start 😊

Ny vecka pågång, ses då!

04/08/2025

Semestern slt och Mattias, Per och Peter är tillbaka på jobbet, medan Albin fortsätter med semestern en vecka till.

Alltså dem vanliga öppettiderna från och med idag, som står här under.

Måndag - Torsdag 7-17
Fredag - 7-14:30
Lunchstängt alla dagar 11:30-12.

Samt en liten bokningsuppdatering är att vi just nu ligger på runt 21 Augusti.

Ni når oss även såklart på 018-366971.

Trevlig vecka!

24/07/2025

Eftersom vi va sugna på semester så kommer nu ett sent inlägg om v28.

Albin och Peter hade fri lek under v28 (ingen chef och ingen Per 😂), men fick mycket gjort iaf.
Tex storjobb på en Toyota, med bland annat bromsrörsbyte samt byte av bärarmar bak, ett av få relativt vanliga problem på just dem bilarna, i detta fall en Avensis från 2008.
Blev även ett kopplingsbyte på en Saab 9-3, kamremsbyte på en XC60 samt även hunnit med att serva hyresvärden Stefans fina fyrhjuling.
Och under Fredagen tömdes iprincip hela verkstaden och allt städades och torkades så det ser vettigt ut tills vi öppnar igen.

Med det sagt så skulle vi även passa på att tacka alla gamla och nya kunder för första halvåret på 2025, och så ses vi igen efter sommaren.

Trevlig sommar allihopa så ses vi igen Måndag 4 Augusti! 😊

Adress

Onslunda 35
Vattholma
74393

Öppettider

Måndag 07:00 - 17:00
Tisdag 07:00 - 17:00
Onsdag 07:00 - 17:00
Torsdag 07:00 - 17:00
Fredag 07:00 - 14:30

Telefon

+4618366971

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Skyttorps Bil & Mek AB postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela