21/01/2023
Hej på er!
Det här blir långt att läsa, men det gick inte att förklara kortare.
Dom senaste dagarna har jag och verkstaden fått mycket negativ kritik av en kund som spridits på sociala medier i olika grupper, jag kommer inte att hänga ut kunden i fråga utan vill bara förklara vad som skett, med denna förklaring så blir det väldigt tydligt varför jag från och med nu inte kommer acceptera att kunden köper reservdelar själv och jag gör arbetet, det har jag visserligen aldrig tillåtit, men jag har haft överseende med det några få gånger, men kommer ha nolltolerans emot det i fortsättningen.
Detta är en kund jag hjälpt flera gånger tidigare och aldrig tidigare haft bekymmer med, för några månader sedan bytte jag hjullager åt kunden på dennes personbil, som en normal reparation, jag beställde material osv, besiktningen hade slagit ner på 2 stycken lager, ett hjullager höger fram och ett vänster bak, när jag fick in bilen denna gången tyckte jag det var konstigt att besiktning inte dömt ut bägge lagren bak då det ena glappade och det andra var det missljud i, men jag informerade kunden och vi bytte det som besiktningen dömt ut, kunden betalade och hämtade bilen och efter detta hörde jag inget, jag fick därefter montera extraljus på samma bil ca 2-3 månader efter. Kunden var mycket nöjd med arbetet även denna gången, jag frågade nämligen om kunden var nöjd med extraljuset?
”mycket nöjd, jag älskar det!” fick jag till svar.
För ca 2 veckor sedan så ringde kunden igen och frågade om jag kunde byta ett hjullager fram på bilen, självklart svarade jag och bad om regnr, då svarade kunden att kunden redan köpt ett hjullager, jag informerade om att jag normalt sett inte gör sådana reparationer där kunden köper material, dels för att jag vill kunna felsöka och om det skulle vara något garantiåtagande eller materialfel så vill man alltid kunna stå för vad man monterat och arbetet man utfört, men eftersom kunden tidigare lämnat bilen till mig kunde jag göra ett undantag.
Sagt och gjort, bilen kom in i onsdags den 18 januari, jag lyfte upp bilen och snurrar på hjulet, jag reagerade på att det var ett ytterst litet missljud i det, knappt hörbart, men det behövde ju trots allt bytas, men kunden hade sagt att det inte gick att åka i bilen pga oljudet. Jag ringde kunden och berättade om läget men kunden sa att alla andra lager var bytta så det kan bara vara vänster fram, jag sa att jag var skeptisk till att just vänster fram åsamkar ljudet men vi kom överens om att jag skulle byta det trots allt, efter som kunden köpt material själv och det lagret inte passar bak på bilen så blev det aldrig så att jag felsökte bilen bak, kunden sade dessutom att dom lagren bak var bytta, det kunde jag naturligtvis kontrollerat men kunden påtalade att jag skulle byta vänster fram så jag lade inget fokus på bakaxeln, bilen har några år på nacken så demonteringen bråkade en del och drog ut på tiden, jag låg efter i tidsschemat och provkörde heller inte bilen utan körde bara ut den, detta nämnde jag när kunden hämtade bilen och jag sa att jag inte tagit extra betalt för tiden utan tagit ett normalt pris. Kunden betalade och lämnade verkstaden för att komma tillbaka efter ca 15-20 minuter och sa ”Bilen låter likadant!” då får vi ta en provsväng sa jag och satte mig bilen, jag hör direkt ett hjullager ljud som kommer bakifrån och frågar "Har du verkligen bytt hjullagret bak?" För jag minns att det var missljud i det sist, kunden svarade att kundens kusin bytt det som har bilverkstad. Det hela lät faktiskt lite konstigt eftersom jag tidigare fått göra reparationerna på bilen, men just det hjullagret har kusinen bytt? Jag svarade med att det skulle väl kunna vara däcken som åsamkar ljudet då men det kräver att jag tar in bilen igen, så vi bestämde att kunden skulle ställa den dagen efter så skulle jag kontrollera var ljudet kommer ifrån.
Natten mellan onsdag och torsdag läggs det ut på sociala medier att jag tagit betalt men inte bytt något hjullager, jag skulle således bluffat och tagit betalt för en tjänst jag inte utfört. Detta är helt galet då jag aldrig skulle bluffa på det viset, det är helt emot vad man står för som bilmekaniker och egenföretagare, och jag skulle aldrig riskera mitt rykte på det viset.
Jag ser inlägget på morgonen på torsdagen och jag svarar kunden i inlägget på sociala medier för jag vill försöka att försvara mig och förklara vad som hänt, den här typen av negativ reklam är direkt skadlig för mitt rykte och det kändes otroligt ledsamt.
Därefter ringer jag kunden och ber kunden att ta bort inlägget och att jag står fast vid att ta in bilen för felsökningen som jag lovat, inlägget försvinner ca 1 timma efter vårt samtal.
När jag anländer till verkstaden så står bilen utanför, jag ringer kunden igen och frågar återigen om kunden verkligen vill att jag tar in bilen för kostnadsfri felsökning, och kunden svarar ”gärna”.
Jag kör in bilen och lyfter upp och konstaterar att höger hjullager bak på bilen är katastrof-dåligt, precis som jag misstänkte vid provkörningen, så jag ringer kunden och meddelar detta och säger att kusinen högst troligtvis inte alls bytt något hjullager.
Detta ”besök” i verkstaden tar högst 19 minuter, för det är tiden mellan att jag ringer kunden och frågar om jag skall köra in bilen och till dess att jag kört ut den och ringer tillbaka med beskedet, jag erbjuder mig att byta hjullager höger bak till ordinarie pris men endast om kunden skriver och ber om ursäkt på sociala medier då jag inte gjort något felaktigt alls och tycker inte jag förjänar den negativa kritiken, kunden svarar ”jag kommer fram och hämtar bilen” och det är detta som sker, jag lägger bilnyckeln på disken och kunden går in och hämtar nyckeln och säger något jag inte hinner uppfatta sedan lämnar kunden verkstaden.
Ca 15 minuter senare dyker det upp ett nytt inlägg där jag beskylls för att under dessa 19 minuter jag haft bilen inne bytt hjullager vänster fram och dessutom monterat ett trasigt hjullager höger bak på bilen, detta är två jobb som tar ca 1,5-2,5 timmar i bästa fall. Det är helt omöjligt att genomföra hjullagerbyte fram och bak och dessutom köra in och ut bilen på 19 minuter. Kunden skriver också att kunden besökt 2 olika verkstäder på morgonen innan jag fått bilen, som sagt att hjullager vänster fram inte är bytt och är dåligt. Detta är helt enkelt lögn och jag får anmäla inlägget till administratör på FB sidan, dessa tas bort och under lördagen dyker det upp igen, att jag lurat kunden på pengar och att kunden inte kommer ge sig förens jag gjort rätt för mig, jag har sedan jag lämnade ut bilen inte fått ett telefonsamtal eller försök till kontakt annat än att kunden i fråga smutskastar verkstaden på sociala medier, när inlägget togs bort i Sollebrunn så fortsatte det i grupper hemmahörande i Vårgårda, inlägget togs bort även där då administratör misstänkte att det inte stod rätt till.
Detta inlägget är absolut inte skapat för att hänga ut någon, det är därför jag varken nämner information om kunden eller bilmärke eller något annat som kan spåras till kunden, jag vill uppmärksamma två saker, dels min oskuld i ärendet gällande bilen då jag enbart gjort vad jag och kunden kommit överens om.
Nästa del är att försöka förklara varför det är bättre att låta mig göra hela jobbet, allt ifrån felsökning/diagnos till reparation, jag kan naturligtvis ställa fel diagnos också, men det är relativt sällsynt, Hade jag fått felsöka denna bilen ifrån början så hade arbetet färdigställts max en dag efter fastställd diagnos, jag har supersnabba leveranser och får reservdelar utkört 2 gånger om dagen ifrån lokalt lager och det som inte finns lokalt kan jag beställa fram till kl 17.00 och få kl 10.00 morgonen efter.
Jag har drivit egen verkstad i ca 12 år nu, och alltid strävat efter att göra alla mina kunder nöjda, naturligtvis uppstår dispyter och missnöjen ibland, och jag försöker alltid vara lyhörd och transparant gentemot mina kunder, jag lämnar alltid pris när det efterfrågas och är det höga priser på en reparation så meddelar jag alltid kunden detta innan, jag skulle aldrig öka priset utan att kontakta kunden och aldrig utföra reparation utan samråd.
Jag vill bara förklara hur jag sett på det och upprätthålla mitt rykte som schyst bilmeck, alla kan göra fel och man är inte mer än människa, men i detta fallet så kan jag inte se hur jag skulle agerat annorlunda, det jag kunde gjort är naturligtvis att inte tagit in bilen ifrån början när kunden gjort felsökning och köpt material, det borde jag faktiskt inte gjort.
Tur är att jag vet att jag har många goa kunder som litar på mig och jag skall fortsätta göra mitt yttersta för att hjälpa er med era motordrivna fordon. som vanligt så ringer ni 0322-83010 om ni behöver reparationer eller service! vi hörs // Andreas