31/12/2025
God morgon!
Det är dags för den årliga nyårsuppdateringen och sammanfattningen av det gångna året 2025. Ett år fyllt med så mycket att jag knappt vet vad jag ska börja med att berätta.
Men som start, jag har drivit företaget sen 2008.
Kastade mig ut i branschen som odödlig 23 åring.
Förmodligen med den snyggaste företagsbilen i stan, en knallblå volvo 745 som snurrat 36 500mil.
Ja, den storyn kan jag skriva mycket om men det sparar vi till en annan gång. Den är dock en del av innebörden i det här inlägget.
Allt som sker inom företagande och även i livet med målbilder, målsättningar, viljan att nå någonstans inom karriär eller med familj är det lätt att glömma en av de viktigaste delarna.
Nämligen att stanna upp, se vart man är och vad man har. Njuta av resan man gör och det man redan uppnått. Visdom kommer med åldern säger dom och undertecknad nådde milstolpen 40 år i Augusti.
Kanske varför man börjar reflektera lite extra nu.
Så vad har vi gjort och åstadkommit under 2025?
Först och främst, totalt har vi snickrat ungefär 30 000 timmar hos våra kunder. På den tiden hinner man slå i ganska många s**k! 😉
Vi har byggt ett stort lösvirkeshus på Vikbolandet.
Ett projekt ni kommer få ta del av under kommande år men en sneak peak i bilderna nu.
Ett hus som egentligen bara uppgraderades till 2.0, det brann nämligen ned och vi fick äran att bygga upp det och givetvis då med målbilden 2.0. Ett steg upp!
Vi har färdigtställt renoveringen, till / ombyggnaden på ett av de vackraste husen jag arbetat i där vi också arbetat sedan 2023! Nedan lite för och efterbilder, jag själv ser det som ett förvaltande och en förädling av huset. När man arbetar i den här typen av hus är mina tankar ofta hos dom som varit där innan, jag vet vilket arbete dom lagt ned där innan mig.
Tacksam! Det här projektet har varit en absolut ynnest att få vara med i från start till mål. Ett projekt jag kommer bära med mig resten av mitt liv.
Vi har nått en milstolpe i renoveringen i Linköping där vi byggt ut ett hus i tre våningar och nu ett intilliggande garage med gjutet betongtak. Jag skulle vilja påstå att detta var en utmaning konstruktivt. Att gräva ur platsen som vi gjort här, att stämpa huset för att gräva oss in under det befintliga var.. spännande!
Det befintliga hade nämligen bara källare på halva huset, ja - titta en av bilderna så förstår ni!
Det var i alla fall häftigt och sjukt kul att göra! Det blev även riktigt riktigt bra och när detta projekt är klart är det inte bara bra och häftigt utan helt fantastiskt!
Utöver dessa tre lite större projekt ovan så har vi gjort en heeeel del annat också! Bland annat renoverat flera badrum, vi har bytt tak, byggt utemiljöer, terrasser och balkonger, panelbyten på hus och offentliga byggnader, vi har byggt kylrum, utfört fönsterbyten på villor, byggt uterum - både för sommar och fullt vinterisolerade, vi har lagt om trall i offentliga miljöer, byggt farstukvist på flera hus, köksrenoveringar, dörrbyten, byggt om i skolmiljöer, byggt vinkällare, stenläggningar, renovering av garage och mycket mer därtill!
Så vad har vi framåt och hur mår byggbranschen?
Utöver att ha flera riktigt roliga projekt där vi räknar och budgeterar på projekt för att lämna priser kommer det fortsatt in förfrågningar.
Allt från avancerade utbyggnader till lösvirkeshus.
Badrumsrenoveringar och fasadbyten. Fristående bastubyggnad, uterum med mera.
Till det är vi igång med en förlängning av ett hus i 1,5 plan samt igång med en riktigt avancerad utbyggnad av ett sekelskifteshus.
Direkt efter årskiftet startar vi även en renovering av ett badrum och källare i ett äldre hus, materialval därefter! Vi kommer även fortsatt arbeta i en del skolmiljöer med diverse renoveringar.
Branschen är i vad jag tror sin vändpunkt. Min upplevelse är att kunder, vänner och bekanta, företagarkollegor till bygghandlare börjar få en framtidstro igen! Det, tillsammans med förenklade regler kring byggnation och stabilisering av räntor hittar snart branschen tillbaka till sin forna g***s 😊
Vi finns som alltid här för er - stort eller litet.
Rådgivning, konsultation eller totalentreprenad?
Delad entreprenad där vi driver projekt ihop från start till mål. Ja i alla dess former finns vi som en förlängd arm inom det byggtekniska för både företag och privatpersoner.
Vi är allt från totalentreprenör till hustomte!
Jag trivs precis lika bra som båda ovanstående.
Slutsummering 2025
Wow så mycket vi gjort, vilka resultat och vilka byggnationer - det känns mäktigt och jag är otroligt stolt över mina medarbetare - vilken kunskap och vilket driv dom har allihop! Ödmjuka, jordnära, hjälpsamma och noggranna!
Tacksam - över förtroendet vi fått att förvalta de byggdrömmar alla våra kunder haft genom åren.
Taggad - Byggbranschen är i sin vändpunkt och jag har planer för framtiden. Efter att ha stannat upp, reflekterat över året 2025 ser jag fram mot 2026!
Jag önskar er alla ett gott slt och ett gott nytt år!
Kom ihåg, stanna upp - reflektera - njut av resan!
Väl mött
Jh Bygg AB
Joel Hertzman