JH BYGG AB

JH BYGG AB En kontakt till nyckelfärdigt projekt!

0707 22 51 52
[email protected]

Proffessionell byggnation inom:

- Nybyggnation, renovering, om och tillbyggnader.
- Byggnadsvård, villa - serviceavtal, byggservice företag.
- Totalentreprenör.

God morgon!En uppdatering för vårt åtagande på Ramunderberget att renovera utkikstornet och intilliggande trallytor. Som...
07/06/2026

God morgon!

En uppdatering för vårt åtagande på Ramunderberget att renovera utkikstornet och intilliggande trallytor. Som ni ser var taket hårt åtgånget men även trallen och bärande regelvirke var i otroligt undermåligt skick.

Vi kompletteringsgjuter plintar och monterar nytt tryckimpregnerat regelvirke för god bärighet tillsammans med att vi lägger ny trall.
Trallen vi köper in har klassning G4-0, en trall vi köper in stora partier av varje sommar för att säkerställa högsta tänkbara kvalité tillsammans med lång livslängd.

Vad innebär visuell sortering med G4-0 egentligen?

Beteckning: G4 innebär att sorteringen har gjorts på alla fyra sidorna av brädan.

Kvalitet 0: Detta är den högsta nivån. Det är tillåtet med mycket få, små och friska kvistar, men ruttna kvistar, kådblåsor eller stora skador är helt förbjudna.

Slutresultat: Du får ett väldigt rakt, stabilt och nästan kvistfritt trallvirke som ger ett exklusivt och enhetligt intryck.

Givetvis monteras nya stolpverk och nya räcken där vi tar med oss även räckena vid själva utkikstornet. Vi platsbygger även nytt bord och bänkar så ni ska kunna ta med er en fika-korg upp, vila benen efter alla trappor, hälla upp kaffe och njuta av utsikten!

Vi kämpar på och räknar med att kommande vecka bli klara med alla snickerier och städa av för att veckan därpå kunna ta allt i bruk. Vi återkommer här i slutet av veckan.

Vi ger oss därefter på nästa etapp i mitten av berget, vi kommer säkerligen vara lite ivägen men gör allt vi kan för att ni enkelt ska kunna passera oss utan bekymmer. Etapp 2 ligger på drygt halva sträckan uppför berget och har även där en terrass som ska bytas ut i sin helhet.
Vi river och förbereder så mycket vi kan innan vi tar vår egen sommarsemester och kommer färdigställa den terrassdelen i Augusti månad.

Varmt välkomna upp på berget - om en vecka 🌞

Mvh
Joel Hertzman
Jh Bygg AB

God lördagsförmiddag i värmen! Många av oss drömmer om den där vackra trädgården, utemiljön, den där varma - lugna och ...
30/05/2026

God lördagsförmiddag i värmen! 

Många av oss drömmer om den där vackra trädgården, utemiljön, den där varma - lugna och trygga platsen där vi umgås med nära och kära.
En plats där vi njuter av solen, grillar, skrattar och man får känslan av att livet leker.

Förutom hus, renovering om och tillbyggnader samt byggnadsvård hjälper vi givetvis även till med just dom platserna. Nedan en fortsättning en utemiljön som vi tidigare pratat om samt visat för er. Just nu lägger vi sten, monterar cortenstål, undergjuter granitblock, skapar trappor tillsammans med naturliga gångstråk och justerar mark samt planterar. Jag tror bestämt att det får bli en film när jag ska visa er slutresultatet.

Känns som jag skrivit det innan men gör det igen.
Det blir magiskt - en plats att vistas på i världsklass!
I alla fall känner jag så 😊🌞

Fortsättning följer - men visst växer det fram 🤗

Vad drömmer ni om?

God lördagsmorgon i solen!Våren är här och värmen med den, det är en underbar tid vi går till mötes. Ge er ut och njut!O...
02/05/2026

God lördagsmorgon i solen!
Våren är här och värmen med den, det är en underbar tid vi går till mötes. Ge er ut och njut!

Och nej, jag lovar, jag har inte glömt att uppdatera..
Med våren följer ett högt tryck, vårkänslor och många vill få hjälp. Vi gör allt vi kan för att hjälpa så många potentiellt möjligt. 😊
Ni är flera som hört av er och undrat hur det går med utemiljön. Cliffhangern vi lämnade er med sent i höstas. Vi är i full gång med uppbyggnaden och status so far enligt bilderna som talar för sig självt.

Återkommer igen om några veckor med mer bilder.

Trädgårdsmakaren ligger bakom den vackra trädgård vi skapar. Genom fina handlingar, dialog på plats och som bollplank genom hela byggnationen av utemiljön åstadkommer vi detta tillsammans.

Ta hand om er och njut i vårvärmen!

Jag återkommer även med andra pågående projekt inom kort, vi har otroligt mycket spännande saker att visa som utförts under vintern men även pågående riktigt roliga byggnationer!

/

Joel

God morgon!Det är dags för den årliga nyårsuppdateringen och sammanfattningen av det gångna året 2025. Ett år fyllt med ...
31/12/2025

God morgon!

Det är dags för den årliga nyårsuppdateringen och sammanfattningen av det gångna året 2025. Ett år fyllt med så mycket att jag knappt vet vad jag ska börja med att berätta.

Men som start, jag har drivit företaget sen 2008.
Kastade mig ut i branschen som odödlig 23 åring.
Förmodligen med den snyggaste företagsbilen i stan, en knallblå volvo 745 som snurrat 36 500mil.
Ja, den storyn kan jag skriva mycket om men det sparar vi till en annan gång. Den är dock en del av innebörden i det här inlägget.
Allt som sker inom företagande och även i livet med målbilder, målsättningar, viljan att nå någonstans inom karriär eller med familj är det lätt att glömma en av de viktigaste delarna.
Nämligen att stanna upp, se vart man är och vad man har. Njuta av resan man gör och det man redan uppnått. Visdom kommer med åldern säger dom och undertecknad nådde milstolpen 40 år i Augusti.
Kanske varför man börjar reflektera lite extra nu.

Så vad har vi gjort och åstadkommit under 2025?
Först och främst, totalt har vi snickrat ungefär 30 000 timmar hos våra kunder. På den tiden hinner man slå i ganska många s**k! 😉

Vi har byggt ett stort lösvirkeshus på Vikbolandet.
Ett projekt ni kommer få ta del av under kommande år men en sneak peak i bilderna nu.
Ett hus som egentligen bara uppgraderades till 2.0, det brann nämligen ned och vi fick äran att bygga upp det och givetvis då med målbilden 2.0. Ett steg upp!

Vi har färdigtställt renoveringen, till / ombyggnaden på ett av de vackraste husen jag arbetat i där vi också arbetat sedan 2023! Nedan lite för och efterbilder, jag själv ser det som ett förvaltande och en förädling av huset. När man arbetar i den här typen av hus är mina tankar ofta hos dom som varit där innan, jag vet vilket arbete dom lagt ned där innan mig.
Tacksam! Det här projektet har varit en absolut ynnest att få vara med i från start till mål. Ett projekt jag kommer bära med mig resten av mitt liv.

Vi har nått en milstolpe i renoveringen i Linköping där vi byggt ut ett hus i tre våningar och nu ett intilliggande garage med gjutet betongtak. Jag skulle vilja påstå att detta var en utmaning konstruktivt. Att gräva ur platsen som vi gjort här, att stämpa huset för att gräva oss in under det befintliga var.. spännande!
Det befintliga hade nämligen bara källare på halva huset, ja - titta en av bilderna så förstår ni!
Det var i alla fall häftigt och sjukt kul att göra! Det blev även riktigt riktigt bra och när detta projekt är klart är det inte bara bra och häftigt utan helt fantastiskt!

Utöver dessa tre lite större projekt ovan så har vi gjort en heeeel del annat också! Bland annat renoverat flera badrum, vi har bytt tak, byggt utemiljöer, terrasser och balkonger, panelbyten på hus och offentliga byggnader, vi har byggt kylrum, utfört fönsterbyten på villor, byggt uterum - både för sommar och fullt vinterisolerade, vi har lagt om trall i offentliga miljöer, byggt farstukvist på flera hus, köksrenoveringar, dörrbyten, byggt om i skolmiljöer, byggt vinkällare, stenläggningar, renovering av garage och mycket mer därtill!

Så vad har vi framåt och hur mår byggbranschen?
Utöver att ha flera riktigt roliga projekt där vi räknar och budgeterar på projekt för att lämna priser kommer det fortsatt in förfrågningar.
Allt från avancerade utbyggnader till lösvirkeshus.
Badrumsrenoveringar och fasadbyten. Fristående bastubyggnad, uterum med mera.
Till det är vi igång med en förlängning av ett hus i 1,5 plan samt igång med en riktigt avancerad utbyggnad av ett sekelskifteshus.
Direkt efter årskiftet startar vi även en renovering av ett badrum och källare i ett äldre hus, materialval därefter! Vi kommer även fortsatt arbeta i en del skolmiljöer med diverse renoveringar.
Branschen är i vad jag tror sin vändpunkt. Min upplevelse är att kunder, vänner och bekanta, företagarkollegor till bygghandlare börjar få en framtidstro igen! Det, tillsammans med förenklade regler kring byggnation och stabilisering av räntor hittar snart branschen tillbaka till sin forna g***s 😊

Vi finns som alltid här för er - stort eller litet.
Rådgivning, konsultation eller totalentreprenad?
Delad entreprenad där vi driver projekt ihop från start till mål. Ja i alla dess former finns vi som en förlängd arm inom det byggtekniska för både företag och privatpersoner.

Vi är allt från totalentreprenör till hustomte!
Jag trivs precis lika bra som båda ovanstående.

Slutsummering 2025

Wow så mycket vi gjort, vilka resultat och vilka byggnationer - det känns mäktigt och jag är otroligt stolt över mina medarbetare - vilken kunskap och vilket driv dom har allihop! Ödmjuka, jordnära, hjälpsamma och noggranna!

Tacksam - över förtroendet vi fått att förvalta de byggdrömmar alla våra kunder haft genom åren.

Taggad - Byggbranschen är i sin vändpunkt och jag har planer för framtiden. Efter att ha stannat upp, reflekterat över året 2025 ser jag fram mot 2026!

Jag önskar er alla ett gott slt och ett gott nytt år!
Kom ihåg, stanna upp - reflektera - njut av resan!

Väl mött
Jh Bygg AB
Joel Hertzman

God morgon!Här kommer en efterlängtad uppdatering i utemiljön. Flera av er har hört av sig och vill se resultatet, kul a...
22/11/2025

God morgon!

Här kommer en efterlängtad uppdatering i utemiljön.
Flera av er har hört av sig och vill se resultatet, kul att ni följer med oss i våra projekt. 😊 Efter några fullspäckade helger ska jag nu ta er med i utemiljöns uppbyggnad.

Idag ska jag visa er bland annat cortenstål och stenläggning med fiskbensmönster samt romanum. Ger er även någon miljöbild och starten på sittbänken vid det vackra bok-trädet. I delar av bilderna kan ni även se den andra terrassen som byggs i trä, lägg märke till det rundade hörnet.
Det är absolut ett tidskrävande arbete att få till dessa välvda hörnen men tillsammans med naturen blir det något helt annat än skarpa 45 graders hörn. Det blir följsamt, mjukt och smälter in på ett helt annat sätt. Det tycker i alla fall vi 🙂 Håller ni med?

De flesta vet vad fiskbensmönster betyder, ett klassiskt mönster för marksten där stenarna läggs i 45° eller 90° vinkel mot en tänkt linje.
Stenen nyttjas heter Colima och är ett marktegel.

Romanum då? Läggningen sker i ett oregelbundet men återkommande mönster av olika stora stenblock inspirerat av antik romersk beläggning.
Stenen, även kallad romanum är av granit.

Vad är corten då?
Cortenstål är en typ av stål som medvetet rostar på ytan, men inte rostar igenom. Den tunna rostpatinan blir ett naturligt skyddslager som stoppar vidare korrosion.
Ytan får en matt, djupt orange-brun rostfärg som passar väldigt bra ihop med grönska, trä och sten. Det är dessutom extremt hållbart och underhållsfritt.

Som ni ser på bilderna formar vi och nyttjar corten till inte bara odlingsytor utan även avgränsningar till både stenläggningar och ytor med grusfraktioner.
På vissa bilder kan ni även se färdiga ytor med finare grusfraktioner, den kallas för slottssingel och har storleken 4-8.

Tyvärr kommer vi inom kort göra en liten paus i utemiljön. Vårt klimat i dagsläget skapar en del hinder för oss, kyla och snö är inte vår bästa vän.
Det positiva är att vi färdigställer det sista till vårkanten och kommer kunna fotografera och ge er alla inspiration när vårsolen börjar värma. 😊

Vi närmar oss ett färdigt resultat men det absolut sista kommer ni få se till vårkanten. Går ni i tankar på utemiljö? Vi hjälper er mer än gärna.
Tillsammans med Hemdrömmar och Trädgårdsmakaren skapar vi hem och trädgårdmiljöer med värme och trivsel! Ja, snyggt blir det också 😉

Önskar er alla en fin helg!

//

Joel Hertzman

Morsning korsning!Första bilden, vad ska det bli måntro? 😉Imponerad hur Trädgårdsmakaren kan se detta framför sig. Det b...
25/10/2025

Morsning korsning!

Första bilden, vad ska det bli måntro? 😉
Imponerad hur Trädgårdsmakaren kan se detta framför sig. Det blir verkligen superfint!
Vill ni ha hjälp att skaps en egen drömmig park?
Då är hon rätt person att höra av sig till! Vi hjälper er att skapa den på plats 😉

Känslan, en ynnest att få vara med och skapa detta.
Vi har nu visat en ”kompost”, en gazebo, en stenläggning, idag - odlinglådor samt växthus!
Utöver byggnationen av äxthuset har vi lagt en mycket fin stenläggning och för att inte tala om vent.beslagen i grundmuren.
Ja, att få vara med och skapa en komod som den i växthuset är unikt i sig och passar otroligt väl in!
Det är så många detaljer att visa - det kommer mer bilder, jag lovar! Nästa vecka följer stenläggningar tillsammans med staket och stenmur.

Räknar med att veckan därpå få visa er första delen genom miljöbilder av denna lilla ”trädgårdspark”.

Önskar er alla en fin lördag!

Kom ihåg!
Idag lördag 15:00 i mässhallen tar Norrköpings Hk emot Umeå i division 1! Missa inte det 🤾🏼‍♂️🤾🏼‍♂️

En riktigt god morgon på er alla! 😊Klarblå himmel - solen lyser så frosten glittrar!Idag fortsätter vi att visa utemiljö...
18/10/2025

En riktigt god morgon på er alla! 😊

Klarblå himmel - solen lyser så frosten glittrar!
Idag fortsätter vi att visa utemiljön - vi går in på något så vackert som kompost och odlingsbänk 😉
Många delar börjar falla på plats i denna vackra trädgård, jag ska försöka visa delar kontinuerligt framåt för att sedan ge er en helhetsbild.

Efter att ha renoverat, byggt om och till detta fantastiska sekelskifteshus under två års tid kunde jag inte släppa idén med att plocka med lite estetik från huset ner till utemiljön och trädgården.
Delen med kompost, platsen att förvara lite krukor med mera blev den mest naturliga platsen.
Här har vi valt samma struktur på panel, stående och liggande med vattbräda längst ner. Taket har fått samma utsmyckning som befintligt hus har och även hade förr. Även tassar har vi sågat lika för att estetiken ska linjera till 100%.

Mitt i trädgården har vår kund även köpt en trädgårdspaviljong (Tror benämningen Gazebo används ganska ofta för de som är insatta)
Detta är en otroligt vacker detalj i trädgården belägen på precis rätt plats. Höstens vackra färger på detta gigantiskt stora träd och vyn mot himlen är onekligen en wow-känsla! (Bild tagen av vår kund)

Önskar er nu en riktigt härlig lördag!

Tipsar om en bra handbollsmatch imorgon 16:00 i mässhallen! HK fräs i Norrköping tag emot Järnvägen.
Hk fräs, ännu obesegrade, går för en vinst till! 💪

God morgon!Vi fortsätter att visa utemiljön från föregående vecka. Vissa dagar var helt klart vackrare än andra. Den för...
11/10/2025

God morgon!
Vi fortsätter att visa utemiljön från föregående vecka.
Vissa dagar var helt klart vackrare än andra. Den första bilden gjorde att man stannade upp, soluppgången - magisk!
Kort och gott får jag nog förklara att innan vi gör fint, ja då stökar vi till det ännu mer. 😉
Gångar ska grävas, odlingslådor ska byggas, stensättningar ska utföras och det är en hel del förarbete innan ytskikten ska komma på plats men så här ser faktiskt det progressiva resultatet ut när vi håller på. Men jag lovar - det kommer bli fantastiskt!
En extra detalj jag vill visa idag är något jag verkligen tycker om.
Nämligen återbruk - runt huset och på tomten fanns en hel del gammal sten - kolmårdsmarmor. Dessa bitar - Mer än troligen lokalt tagna från ett av de gamla brotten från kolmårdens marmorbruk kan vi inte bara kasta. Dom hör till platsen och ger en känsla av karaktär som hör till sekelskiftet.
Vi samlade ihop alla sten, högtryckstvätt - rotborste och såpa, det tillsammans med ett glatt humör och mycket vilja så gjorde vi dom vackra igen och återskapade dess forna g***s.. Önskar jag hade en bild hur dom såg ut innan för oj vilken skillnad.
Gångstråket bakom huset blev platsen för läggningen - inte helt lätt.. Den tunnaste cirka 20 mm och den största tjockleken 11 cm på den största stenen. Så häftigt och roligt att få återbruka och nu får dom ligga minst 100 år till. 🤗
Utöver detta ser ni en start på vad som faktiskt blir en kompost och en plats för att arbeta med växter och plantering samt förråd för lite krukor och spadar, krattor med mera!

Fortsättning följer - det kommer mera 🤩
Önskar ni någon hjälp? Vi är bara ett samtal bort.

Önskar er alla en fin lördag!

God morgon!Hösten är officiellt här, kylan på morgonen är här för att stanna och idag vankas tydligen storm och regn. Tu...
04/10/2025

God morgon!

Hösten är officiellt här, kylan på morgonen är här för att stanna och idag vankas tydligen storm och regn. Tur att vi inte ska ut just idag och snickra utan kan hålla oss inne i värmen 😊
Jag haft lite uppehåll med inläggen under sommaren men nu när höst-rusket kommer är det läge igen att börja ta med er i våra projekt.

Ett av våra stora projekt ni fått följa det senaste året börjar lida mot sitt slt då utemiljön även den tar form. Vemod är känslan, en plats jag aldrig egentligen vill lämna, det har varit en helt fantastisk resa.
Än finns lite att ta i men det är inte långt kvar nu 😉

Vi startar nu med utemiljön där vi har haft Trädgårdsmakaren som bidrar med sin expertis, ritningar och design. Om det blir bra? Ja frågar ni mig bygger och skapar vi inte ”bara” en trädgård, det är en park och det kommer bli en vacker sådan.
Även om vi kommit en bra bit börjar jag från början och kommer under några veckor ta med er i allt från terass, staket och räcken, stenläggningar, växthus, odlingslådor, pergola, kompost, planteringsplats, förråd med mera med mera.

Som start ska jag visa er terass nr 1 och en hel del detaljer kring byggnationen samt att ni ska få se starten på miljön där vi ska bygga just odlingslådor, växthus, pergola, kompost, förråd med mera.
Och jag menar just starten på platsen, när vi precis sätter igång så ska vi se om ni kan föreställa er vad som kommer skapas.

Terass 1 startar med en traditionell plintgrund, vi borrar för plintrör, armerar och gjuter. Vi monterar bärlinor och bjälklag, monterar stolpverk samt lägger trall. Här har vi valt NTR A premium klassad trall = otroligt lite kvist med dold infästning av skruv. Det är en trall vi beställer med direktleverans till oss, bil och släp. Inget som ligger på lager hos våra lokala bygghandlare.
Vidare har vi tillverkat räcke, räcke som vi hittade gömt och inbyggt original i en gammal husvägg när vi renoverade huset.
Det kändes som en självklarhet att lyfta fram det äldre och befintliga som funnits tidigare - karaktär!
Nedbyggnaden är utförd med pärlspont och detaljer kring överliggare med mera är fräst av oss. Räcken samt trädetaljer är tillverkat från planhyvlad furu.

Hårdhs Måleri AB har varit med oss hela tiden med linoljemålningen, för den var en självklarhet med denna design.

Denna terass är ett hantverk och vilka hantverkare till medarbetare jag har, noggrannhet, tålamod och kunskap! Wow-känsla!

Önskar er alla en fin lördag!

Ett medskick - känner ni någon som går i tankarna på en renovering av ett sekelskifteshus, nämn gärna oss. Detta är inte bara ett yrke för oss, det är så mycket mer.

//

Joel Hertzman

God morgon!Nu är hösten här - is på rutorna på bilen hör de kalla mornarna till samt så vackert & härlig luft det är ute...
24/09/2025

God morgon!

Nu är hösten här - is på rutorna på bilen hör de kalla mornarna till samt så vackert & härlig luft det är ute.
Vår service sida kör gärnet med diverse små-projekt men vi har givetvis utrymme för fler att få hjälp med det höjda rot-avdraget som gäller till årsskiftet.

Under sommaren slutförde vår service-sida en fantastisk utemiljö. Terass-pool, utekök, staket - ledbelysningar, gjutna dolda terassfötter för parasoll stora odlingslådorna som kommer blir en fantastisk detalj där man delar ”kök” och loungemiljö med mera med mera! Har du också en dröm? Låt oss förverkliga den.
Har tyvärr ingen bild ”by night” men det kommer, ska ordna så ni får se hur otroligt mäktigt det blev. 😄

Vi är med från start till mål
oavsett om det är litet eller stort.

Önskar er alla en fin dag!
/
Joel Hertzman

Adress

Slussportsvägen 11
Söderköping
61492

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när JH BYGG AB postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till JH BYGG AB:

Dela