22/10/2025
Stora nyheter! 🎉
Två populära evenemang blir ett. Från och med 2026 förenas Motorlördag och Nostalgifestivalen i ett nytt gemensamt arrangemang - en stor folkfest som hyllar motor, retro och gemenskap.
Motorlördag har sedan 2018 varit ett uppskattat evenemang i Nossebro med fokus på motorer, tävlingar och familjeaktiviteter. Nostalgifestivalen, som startade redan år 2004, har vuxit till en välkänd mötesplats för vintage- och retrokultur med bland annat bilutställningar, musikframträdanden, mode och matupplevelser.
Eftersom båda evenemangen haft en snarlik inriktning och arrangerats nära varandra i både plats och tid, har man nu valt att samordna krafterna för att skapa ett ännu starkare och mer hållbart koncept.
-Konceptet är väl inarbetat och kommer passa perfekt i Nossebro som redan är omtalat som en kommun starkt förankrad i retro och nostalgi. Nossebro har en lång tradition av bilträffar i form av Power Meet och Nossebro Motorlördag. Jag är också tacksam för att kunna fortsätta det fina samarbetet med föreningen Främmestad IK som tidigare varit behjälpliga under Motorlördagen, säger huvudarrangören L-P Andersson.
Det nya evenemanget kommer erbjuda allt från veteranfordonträff, livemusik, tävlingar och mycket mer - en helhetsupplevelse för både motorentusiaster och retroälskare.
-Det är helt fantastiskt att två starka evenemang flyttar ihop. Det här stärker inte bara Nossebros platsvarumärke, utan hela Essunga. Ett evenemang av den här storleken gynnar näringslivet, skapar stolthet bland invånarna och lockar nya besökare. Vi är otroligt tacksamma och ser fram emot 2026, säger evenemangskoordinator Nathalie Gustafsson.
Essunga kommun kommer gå in som medarrangör i det nya evenemanget, medan huvudarrangören ansvarar för all planering och genomförande.
-Vi har arbetat intensivt med att ta fram avtal och hitta lösningar för allt som krävs för att kunna genomföra evenemanget - allt från markupplåtelse till marknadsföring. Det har varit otroligt roligt att få vara delaktig i något av den här storleken, säger samhällsbyggnadskoordinator Julia Gardehäll.
Målet är att skapa en ny tradition med ett evenemang som är långsiktigt hållbart och som kan växa över tid. Essunga kommun hoppas också att denna samverkan ska inspirera andra externa arrangörer att vilja skapa eller utveckla evenemang i kommunen.