13/12/2024
Del 8 i min livshistoria bjuder jag er på här. Vi tar oss till 1993-1995.
Jag har varit företagare i 7-8 år nu, det där om 3 hundår har jag insett att det stämmer inte riktigt på mig, utan det går fortfarande lite tungt. Men jag tänker inte ge upp. Firmanamnet, El & Diesel som Ingvar registrerade 1975 skulle bli 20 år så hur ska man fira det? Buset började härja i vår fina by, vad gör vi åt det?
Trevlig läsning önskar jag er alla.
Runt 1993 så hade man kommit ifatt lite grand i alla fall, när det helt plötsligt började ske en massa inbrott hos våra företag i Aneby.
Det blev uppror bland oss företagare och vi beslutade oss för att helt enkelt göra någonting åt det.
Vi samlades ihop och enades om att nu får det vara nog!
En vaktlista sattes ihop där vi åkte 2 och 2 om nätterna. Jag hamnade i samma bil som en viss hundmatsproducent ifrån Aneby, Franz Lingehöle.
Det var han och jag och några till som gick i bräschen för det hela, pressen kontaktades och det blev ett jäkla skriveri om medborgargarden etc.
Vi samlade ihop oss och körde om nätterna, Jag lärde mig i princip allt om proteiner & fett i hundmat, Franz han kunde sin sak.
En natt när vi var ute så kom vi ner till slakteriet där Börjes Chark hade sin tillverkning, Franz såg hur det rök ifrån skorstenen och beslutade sig för att ringa till Börje som låg hemma och sov.
-DET BRINNER I DIN FASTIGHET skrek Franz i telefonen
-Det är isterband i röken svarade Börje i nattmössan
Det blev skriverier i Expressen och TV var och gjorde ett reportage om oss, Hur gick det då? Brottsligheten minskade med 70% tack vare Nattugglan som vi kallade oss
Trimning av dieselpumpar var i början av min karriär helt otänkbart, och då menar jag verkligen helt otänkbart.
Man var tvungen att hålla sig inom alla specifikationer som fanns, jag vet att Bosch vid ett tillfälle skickade ut ett pm till sina verkstäder där det stod att dom hade fått reda på att vissa dieselverkstäder justerade pumparna enligt kontrollvärderna och inte enligt inställningsvärden. Detta var strängt förbjudet.
pffftttt Om Bosch hade sett den första Scania V8 pumpen jag byggde med 13 mm som puttade ur sig en bra tapp över 600cc så hade dom nog slagit i backen, Jag var nu officiellt ” outside the box” när det gällde justeringar av pumpar och ganska ensam när det gällde att bygga håriga pullingpumpar.
Pullingtraktorn som var försedd med en Bosch P pump med 13 mm element som kunden hade köpt i England, Dom var inte vackra dom elementen men dom pushade på bra med bränsle, det var en sak som var säkert. Jag ringde till Hartridge och frågade om 2500 bänken skulle klara denna volymen, det vart ett svävande svar på den frågan, så jag körde den bara på 50 slag och halva reglervägen, för att inte skada maskinen.
Truckracing var ett annat ämne som kom till mig, Det var Roger som jobbade på Larms Bil i Eksjö, som hade fått i uppdrag att bygga en bil åt Kran-Hasses åkeri i Sveg, Härjedalen.
Hasse var en skön snubbe som verkligen tog racingen med en klackspark. Jag byggde ihop en pump till hans DAF och ett set med spridare, Det gick väl sisådär men det rök och puttade på rejält med effekt när den stora turbon från Volvo 16L motorn vaknade till liv
Jag var ned på Nurburgring ett år när Hasse tävlade, det var rätt kul faktiskt att vara delaktig i dom evenemangen, Nu blev det inga titlar att skryta om men det var en väldigt rolig tid.
Hemma i Aneby så började sakta checkkrediten att betalas av och jag började få lite fart på företaget.
Jag arbetade så mycket jag kunde, tog alla jobb jag kunde, givetvis blev det en och annan smäll i form av nån som gjorde konkurs, det var surt som fan.
Jag hade rätt bra med jobb från Brorssons i Mariannelund, en gammal kund som Ingvar hade haft i över 10 år och som valde att stanna kvar hos mig. Jag hade väl runt 25000 utestående för 2 pumpar jag gjort när jag fick ett varningens samtal att Brorssons var på väg mot KK. Mina fakturor var förfallna så jag tog helt enkelt och åkte till Mariannelund, stegade in på kontoret, sa vem jag var och att jag inte åker därifrån utan att ha fått betalt.
Kontorissan ringde chefen, jag minns inte hans namn och berättade att jag var där och inte skulle åka därifrån utan betalning för mina fakturor.
Han kom på cykeln ner på fabriksområdet i en vänstersväng så jag trodde bakdäcket skulle kalva av fälgen på cykeln, upp på kontoret och sa med hög röst
-Tror du inte du du ska få betalt va??
-Nej sa jag, skriv en check åt mig nu
-Jag fick checken och mina fakturor
-Kvittera här, sa han
-Nej jag tar med dom, skickar dom kvitterade när pengarna är på mitt konto
Checken saknade täckning men Håkan Svensson på Sparbanken hjälpte mig
-Jag kollar delars konto innan öppningstid, finns det pengar där så tar jag dom,sa han
3 dagar senare var det i lås, jag kvitterade fakturorna och skickade dom tillbaka. 2 månader senare läste jag i tidningen om Brorssons konkurs.
Den morgonen tog jag sovmorgon.
90-talet är lite som en dimma för mig. Det var massor av arbete som började komma in. Lennart skickade på mig arbeten och mina vanliga kunder kom tillbaka efter att dom provat lite andra verkstäder några år. Jag kom till ett vägval nån gång runt 1994-95, då det hade kommit lite nya pumpar med elektronisk reglering, EDC.
Skulle man satsa på EDC och köra vidare eller skulle man fortsätta att köra 10 år till och sedan sätta en planka för dörren?
Bara till VE pumparna kostade den ca 80.000:- till radpumparna runt 25.000:-
Jag satsade på en komplett utrustning från Bosch och för att lansera detta så mina kunder visste att jag hade resurser att fixa dessa pumpar så slog jag till med en redig 20 års fest. Ingvar hade ju startat 1975,jag tog över 1986, nu var det 1995 alltså 20 år hade gått.
Hur skulle man lösa det med en Fest givetvis.
Ovanpå verkstaden så hade vi ett fikarum som var lite overkill kan man tänka sig. Vi hade ett biljardbord, ett gammalt mekaniskt flipperspel, en bar samt en darttavla. Lagret som vi hade däruppe började bli bra gammalt så vi beslöt oss för att rensa ur en massa gammal mög som legat och skräpat i många år. Detta för att göra plats för en jubileumsfest. Jag hade drivit firman i 9 år, var fortfarande skuldsatt rätt rejält, men jobbade på för att någon gång i framtiden bli skuldfri på firman.
Till festen hade jag ordnat med 4 tunnor öl + en ölpump, på den tiden fick man låna en pump av Åbro bryggeri om man köpte ölen där, det gjorde vi och kvällen innan var det provkörning av pumpen. Det gick några sejdlar med öl den kvällen ska jag erkänna.
Lördagen med festen kom, Det var kompisar och kunder, familjen med mera som var inbjudna. Sievert och hans 2 kompisar var där och underhöll med dragspel och andra instrument, P***e fixade discomusiken senare på kvällen.
Lasse Målare, min kompis hade tagit på sig att sköta baren den där kvällen och gjorde det på ett så pass bra sätt att ingen blev för berusad, det var helt enkelt toppenstämmning
Från Jularp så kom Åke upp med en helgrillad gris på släpvagnen, den hade stått igång hela dagen och grillats, det var en stor succé med helgrillad gris, potatissallad, öl & annat från baren som vi bjöd på. Motorrenoveraren Hedström kom fram till mig och gratulerade till en mycket lyckad fest, och frågade i samma andetag hur länge vi skulle hålla på.
-Vi håller väl på så länge det finns öl & sprit, sa jag.
Folket minglade, stämningen var på topp, när vi gick ner i verkstaden.Där var det förberett med Stefans VW Rallycrossbil som jag sponsrade då. Alla gick runt den och vi startade även upp den vid ett tillfälle till alla motorentusiasters glädje.
4 Cyl Boxermotor som var rejält trimmad, det var ljuv musik för oss motorfrälsta ungdomar
Vidare så gick vi in i dieselrummet där jag hade riggat en Bosch P pump med den då för tiden superteknologiska EDC regulatorn. Det var fullt i provrummet när jag drog igång testbänken, vår Hartridge 2500 med EDC, alla var imponerade, det märktes. Jag hade fått tips av Jonny i Kristianstad hur den skulle kunna trimmas. Han hade redan räknat ut ungefär hur man skulle göra för att få pumpen att leverera lite mer bränsle än original.
Det var när jag skulle visa det som min grogg föll ut i provbänken och den alkoholhaltiga drycken valde att blanda sig med 60 liter provolja.
Ingen maskin blev skadad men vi fick oss ett gott skratt
Festen höll på långt in på småtimmarna, det blev vickning i form av korv & bröd, folket började droppa av och framåt klockan 3 på morgonen så sa jag åt Motorrenoverare Hedström att den nog var dags att gå hem nu. Han skulle få bo hos Steve den natten.
Hedströms ord där klockan 3 på natten var oförglömliga.
- Du sa att festen skulle hålla på tills all sprit var slut, och jag ser att det finns lite kvar där borta....
Dagen efter var det frukost och eftersnack i köket hemma hos oss. Senare blev det städning av verkstad & festlokaler, Steve & Hedström hade väl slagit nån form av rekord i antalet ramlingar i diket på väg hem till Steve där på morgonkvisten. Dom stod där iallafall, vi hade lovat frukost till alla inblandade på förmiddagen. Jag mådde så himla bra trots att jag svept rätt många öl den den där kvällen, och sa även det till alla som var där, Det var då Lasse Målare släppte bomben
- Ja det är inte så himla konstigt, från klockan 7 i går kväll drack du bara lättöl.
- ?? Va fan är det du säger, sa jag till Lasse
- Jo jag såg att du började bli bladig redan runt 6-7 så jag hade alltid en sejdel med lättöl i baren redo för dig när du kom.
Inte märkte jag det inte, Riktigt bra jobbat där av målaren.
Vi var nog ett 40-tal där den kvällen, långbord på övervåningen som vi fick låna i och med att jag köpte grisen av Åke.
Festen pratades det om länge, Jonny och Britt som kommit dit med sin husbil hade kopplat in sig med elkabeln, givetvis hade säkringen gått där på natten.
Lennart & Yvonne hade plats i våran husvagn, på morgonen så fick vi höra på brett Dalmål
- Du det hade varit jävligt bra om du skruvat ner stödbenen innan vi gick och la oss...
Inte hade jag tänkt på det, vagnen hade gungat så fort någon bara rört sig det där lilla.
Festen vart en succé som det pratades om i flera år efteråt
Några år innan vår fest så hade jag fått frågan från arbetsförmedlingen om jag kunde tänka mig att ta hand om en arbetslös ungdom.
Det visade sig vara en satsning som var helt rätt. Jag lärde upp Steve på rotorpumpar.
Steve jobbade på med rotorpumpar till Chevrolets 6,2L diesel. Det var inte många verkstäder som tog i dom här Stanadynepumparna på den tiden, det var Vi, Lennart i Falun, Sven i Skurup samt Servicepunkten i Täby.
Vi hade nog ett 20-30 tal pumpar som gick som utbytespumpar och vi gjorde bra med reklam för dom.
Jag och Lennart gick ihop och annonserade tillsammans i tidningen Bilsport, att vi samarbetade skulle visa sig sticka som en nagel i ögat på många av våra kollegor. Men vi hade insett att tillsammans var vi starka.
Totalt hade vi fullt med pumpar i vårt utbyteslager som Steve stod och renoverade dag efter dag. Jag kan nog säga att Steve var den i Sverige som hade absolut bäst koll och gjorde bland dom bästa pumpjobben. Han var överöst med jobb.
Lennart hade en massa pumpar han med, vi tror det berodde på vår annonsering som slog väl ut.
Fortsättning nästa fredag.