22/06/2026
OPPTUR OG DRAMATIKK UNDER NM-RUNDEN I VIKEDAL
Årets tredje NM-runde i rallycross ble i helgen arrangert på hjemmebane i Vikedal, og Holten Motorsport stilte med to førere i den tøffe Supernasjonal klasse 4. Både Daniel Holten og Åsmund Holten leverte solide prestasjoner foran et stort hjemmepublikum, men helgen bød også på både tekniske utfordringer og dramatikk.
For Åsmund Holten var dette en spesiell helg. Han hadde leid bil av Bjørn Terje Heggeli for å få muligheten til å stille til start på hjemmebane.
Lørdagen startet utfordrende da en knekt mellomaksel satte en stopper for første omgang. Teamet fikk imidlertid løst problemene, og Åsmund slo sterkt tilbake med 9. tid i andre omgang og 8. tid i tredje omgang.
– Jeg er fornøyd med å ha to tider innenfor topp 10. Vi hadde litt problemer med bilen i første omgang, men det fikk vi fikset. Tempoet i klassen var høyt, så jeg prøvde å følge tempoet til de andre i klassen, men merket at det ble litt for fort for min del, noe som førte til noen førerfeil, sier Åsmund Holten.
For Daniel Holten så det lenge svært lovende ut. Etter sterke prestasjoner på lørdagen lå han på en solid fjerdeplass sammenlagt og hadde en plass i A-finalen innen rekkevidde.
– Alt i alt er jeg helt greit fornøyd med helga. Jeg er spesielt fornøyd med tempoet på vått føre. Jeg hadde nok mer inne, men havnet i trafikk i flere omganger, og da uteble topptidene, forteller Daniel.
I den fjerde og siste kvalifiseringsomgangen på søndag kjørte Daniel inn til åttende beste tid. Etter løpet ble han imidlertid tildelt både en 2- og en 3-sekunders tidstraff, noe som fikk store konsekvenser for resultatlisten.
– Tidstraffene gjorde at jeg rykket ned fra 4.- til 8. plass i sammendraget. Det var veldig surt, fordi jeg mistet A-finaleplassen jeg hadde jobbet meg inn til. Grunnlaget for straffene er for meg vanskelig å forstå, og når det heller ikke var mulig å protestere eller få ytterligere forklaring fra juryen, la det en demper på sluttfølelsen etter helgen, sier Daniel.
Til tross for skuffelsen kjempet han seg videre gjennom B-finalen, hvor han endte på fjerdeplass. Det ga til slutt en respektabel 8. plass totalt i et svært sterkt startfelt.
Selv om resultatene kunne vært enda bedre, sitter teamet igjen med mange positive opplevelser.
– Det var et veldig bra arrangement av NMK Vikedal. Det var kjekt å se så mange kjente ta turen til banen for å følge løpet. Vi setter stor pris på støtten fra publikum gjennom hele helgen, sier Daniel.
Holten Motorsport ønsker også å rette en stor takk til alle som bidrar rundt teamet.
– Vi vil takke alle sponsorer, samarbeidspartnere og alle som hjelper til både før og under løpene. Uten den støtten hadde dette ikke vært mulig. Det settes enormt stor pris på alt engasjementet og arbeidet som legges ned, avslutter Daniel.
Etter tre gjennomførte NM-runder venter nå en pause i mesterskapet før neste utfordring står for tur i Skien i slutten av august. Teamet vil bruke sommeren til videre testing, utvikling og forberedelser for å ta nye steg utover sesongen.