11/06/2026
“Ik zie mijn stage als een plek waar ik nog de slechtste mag zijn.” Minke is een van onze huidige stagiairs!
‘Mijn interesse in campagnes begon bij mijn eerste klimaatstaking. Ik was pas 14 en had zelf een protestbord gemaakt. Daar werd een foto van gemaakt die ik de dagen erna veel in de krant en online voorbij zag komen. Vervolgens kwam mijn tekst bij andere protesten steeds terug op borden van anderen. Toen dacht ik: wow, als iets pakkend is en je het goed vastlegt, kan het echt gaan leven.
Naast mijn studie wil ik ook graag meemaken wat er in het echte leven gebeurt. Ik ben echt iemand die het nodig heeft om de dingen die ik leer om te zetten in actie.Daarom ben ik actief geworden bij DWARS, en nu bij PROTEST, de jongerenorganisatie van PRO.
En tijdens mijn stage hiervoor, bij het Leger des Heils, heb ik veel geleerd over lobbyen. Ik werkte mee aan een onderzoek naar mensen met verward of onbegrepen gedrag. Het was heel interessant om eerst de medewerkers te interviewen en vast te leggen wat zij op locatie zagen, om vervolgens te zien hoe groot de uitkomsten werden opgepakt in de media en de politiek. Weer zag ik: als je inhoud goed naar buiten brengt, kun je echt veel impact maken.
BKB is dus een logische volgende stap. Ik wil beter leren: hoe bouw je een boodschap op? Welke woorden gebruik je? Hoe verzin je een actie?
Tegelijkertijd probeer ik hier ook iets anders te oefenen. Ik ben best perfectionistisch. Ik wil graag dat dingen me goed lukken, ik wil graag een acht halen. Maar stage lopen betekent juist dat je ergens binnenkomt en het allemaal nog niet hoeft te kunnen. Alles leren is eigenlijk je baan.
Dat vind ik niet altijd makkelijk. Maar ik probeer elke dag te denken: ik ben hier om dingen mee te maken, uit te proberen en langzaam beter te worden.
Twee weken geleden organiseerden we voor Méér Muziek In de Klas een expositie in Paleis het Loo. Het was heel bijzonder om te zien hoe al die losse onderdelen, al die ideeën, strategieën en plannen, samenkwamen op één dag, op één plek. En natuurlijk is dat nog veel leuker als je daar zelf een aandeel in hebt gehad!’