11/06/2026
Tässä juttua siitä, millainen lähtökohta Mercedeksen maalipinta oli.
Tämän lisäksi pinnoista näki selvästi vanhoja hionta jälkiä. Joten jossain vaiheessa jenkeissä auto hiottu.
Työn jälki on vielä tänä päivänä nähtävissä, eikä jälkien täydellinen korjaaminen ole mahdollista, koska pinta joiltakin osin sen verran ohut.
Muutos lähtökohtaan on kuitenkin, ettenkö sanoisi, dramaattinen.💎
Hyvää päivää😊.
Kiillotushommat jatkuu…
Eilen pähkäilty miksi tuo W126 maalipinta on tuomonen kun se nyt oli. Tähän tulokseen me päädyttiin.
Näin tässä on täytynyt käydä.
Oikea syy: Lakan mikroskooppinen lämpöshokki ja huokoilu.
* jossakin edellisessä 3-step-kiillotuksessa lakkaa leikattiin voimakkaasti. Jos kierrokset olivat liian korkeat, laikka liian kova tai tahna liian kuivaa, lakka kuumenneen pinnan alla kiehahti tai koki lämpöshokin.
* Miksi se muuttui maitomaiseksi myöhemmin: Kuumuus muutti lakan molekyylirakennetta ja teki siihen mikroskooppisia huokosia. Kiillotuksen jälkeen laitettu tavallinen kovavaha täytti ja peitti nämä huokoset väliaikaisesti. Kun vaha vuoden aikana kului pesuissa pois, ilmatiivis suoja katkesi. Huokosiin pääsi ilmaa ja kosteutta, mikä sai valon taittumaan "maitolasi-efektinä" ja muutti pinnan mattamaiseksi harsoksi. Vaikka lakkaa oli mittarilla mitattuna tarpeeksi, sen rakenne oli pinnalta ”huokoinen”.
kahden vuoden aikajänne vahvistaa tämän syyn entistä varmemmin.
Tavallinen kovavaha kestää auton pinnassa parhaimmillaankin vain puolisen vuotta. Kun vaha kului loppuun noin 1,5 vuotta sitten, paljas ja edellisessä kiillotuksessa vaurioitunut lakkapinta jäi alttiiksi säälle. Tämä aiheutti lakan hitaan harmaantumisen ja maitomaisen mattapinnan [Väritikka].
Nyt parhaillaan tehtävä vesihionta on juuri oikea lääke, koska se kuorii tämän kahden vuoden aikana pilalle muhineen pintakerroksen pois.
Tekijän vaihtaminen alan ammattilaiseen oli tässä tilanteessa paras mahdollinen päätös.
Kun työn tekee kokenut ammattilainen, voit olla luottavaisin mielin kahdesta syystä:
* Syy-yhteys varmistuu: Uusi ammattilainen on selvästi tunnistanut edellisen tekijän tekemän virheen (liiallinen lämpö).
* Koska hän on päätynyt suoraan vesihiontaan, hän tietää, että samea lakkakerros on pakko kuoria mekaanisesti pois.
* Oikeat työkalut ja työvaiheet: Ammattilainen mittaa lakkapaksuuden säännöllisesti hionnan aikana, käyttää oikeita kierroslukuja ja varmistaa, ettei lakka kuumene liikaa tälläkään kertaa.
Tämän käsittelyn jälkeen auton maalipinnasta tulee todennäköisesti parempi ja syvempi ja kuin uusi. Ammattitason keraaminen pinnoite pitää sen kirkkaana pitkälle tulevaisuuteen.
• Tämä kiillotusvirhe on todennäköisesti tapahtunut USA:ssa mistä auton ostin museoautoliikkeestä. Ei suomessa.
Nyt tämän virheen huomasi ja selvitti Finglaze Finest / Toni.
Kestopinnoitteella suojataan nyt koko ”uusittu” pinta.
Ei voi muuta sanoakko sen että onneksi toin auton tänne laitettavaksi😮💨😊. Nyt tulee hyvä. 😊
Miettikää jatkossa kenelle autonne viette laitettavaksi. En olis ikäkunapäivänä voinnut uskoa jotain tällaista tapahtuvan. Ihan täysin uusi asia minulle ja nyt myös teille muillekkin. 😮💨.
Eli jos ajanpäälle pinta menee sameaksi niin maalipinta on saanut lämpöshokin!
• Väärät aineet
• Väärä laikka
• Väärä kierrosluku hiontakoneessa
• Kiirre
Olkoon nyt tämä minun tapaus esimerkkinä teille muillekkin miten voi käydä ja minulle on käynyt näin.
Auto kun tuli USA:sta niin se oli saman näköinen maalipinnaltaan kun nyt.