05/06/2025
كل عام وانتم بخير جميعا يارب و يعود عليكم الايام بخير ❤️
____
BMW 116 i 2012🔥
العميل كان بيشتكي من ضعف سحب العربيه و استهلاك البنزين العالي جدا و كمان في رعشه في السلانسيه . ‼️
العربيه مش منوره check engine light و مش جايبه أي أعطال على الجهاز 💻.
راح بيها لي كذا حد لكن محدش قدر يعرف إيه السبب و كان خلاص قرب يزهق من العربيه 😅
------
بفضل الله و بعد فحص ال live data stream العربيه اكتشفنا العربيه بترمي بنزين كتير جدا بطريقه مبالغ فيها.🤔
بعد النظر و الفحص لي بيانات sensors العربيه تم عمل اللازم بعد وجود قرايات مش مظبوطه في ال O2 B1S1🛠️
و ده Before Cat و بعد فحص ال Catalytic converter و عمل اللازم 🛠️
الحمد لله العربيه سحبها ظبط معاه و بقت كويسه و ده كان رأي العميل بعد الشغل الحمد لله تعالا الشغل لما يبقي عن فهم بيبقي دي النتيجة ❤️
استنو الفتره الجايه بإذن الله فيديوهات للشغل فيها تفاصيل و حاجات كتير مشوقه لكل واحد مهتم بالمجال. 🙏
------
ملحوظه اخيره لكل فني 👇
لازم تبقي فاهم نظام تشغيل السياره و إنت ما Technician تحدد العطل من غير ما يكون العربيه مطلعاه لأن أوقات كثير العربيه مش بتقدر تحدد العطل لوحدها و ممكن عيب معين يخليها تسمع علي الكمبيوتر حاجه تانيه و تبقي كده بتضيع وقتك.
تحياتي لكم ❤️
لينك جروب الواتس هسيبو في الكومنتات 👇🔥
Eng:Abdalrahman