11/12/2025
https://www.facebook.com/share/p/1BmZGxfRvg/?mibextid=wwXIfr
17-ÅRIG BURDE HAVE LADET BILEN STÅ
I maj fik han sit kørekort – nu står han til et kørselsforbud. Lørdag aften kørte en ung mand på Sct. Bendtsgade i Ringsted, og en patrulje bemærkede, at han hvilede armene på rattet, mens han trykkede på sin mobiltelefon under kørslen.
Bilisten var en bare 17-årig mand, og han havde ingen ledsager med i bilen, som ellers er et krav til de 17-årige, hvis de vil køre mellem kl. 20-05.
Han havde også drukket alkohol, og en test med alkometeret viste en promille på over 0,2, som er grænsen efter de nye skærpede krav for nye bilister. Det gælder de første tre år efter at man have taget kørekort.
Den 17-årige mand blev derfor anholdt og fik udtaget en blodprøve. Hans far blev orienteret om sagen grundet hans unge alder.
Nu venter resultatet af blodprøven, og viser promillen over 0,2, så venter der følgende sanktion:
❌Kørselsforbud indtil han har bestået en kontrollerende teori og køreprøve
✔️Et gennemført alkohol –narko og trafikkursus
💰Bøden for at køre uden ledsager er 3000 kr i første gangs tilfælde
📱Kørsel med håndholdt mobiltelefon: bøde på 1500 kr og et klip.
‼️Bøden nedsættes dog til det halve for unge under 18 år.
Klippet vil stå der i tre år. Så selvom den 17-årige får kørekortet igen, så venter klippet i ”banken”. Så skal der kun et enkelt klip mere til, før han kan risikere at miste sit kørekort helt..
Med muligheden for kørekort til 17-årige følger strengere krav og et stort ansvar.
Så husk - kørekortet er kun til låns, hvis man ikke følger reglerne - Så lad bilen stå, hvis du skal i byen 🚔💙👮🏻
//Midt- og Vestsjællands Politi